tradycja

słońce grzeje, miejskie parki stały się moim drugim domem, ale traktuję je trochę niecierpliwie, z dozą irytacji wręcz, przechodząc z miejsca na miejsce, z cienia w słońce, ze słońca w cień, uciekając przed rozwrzeszczanymi dziećmi. z dozą zdziwienia obserwuję pozostałych parkowiczów i ich zdolności do pozostania w jednej pozycji przez bite 45 minut. (mierzyłam czas!)

w takich warunkach skończyłam cold comfort farm stelly gibbons i nie przestaje mnie zadziwiać angielski dialog z tradycją. w tej książce jest i emma jane austen, i thomas hardy, i intelektualiści bloomsbury, i pewnie wiele więcej, nawiązania, których obcy czytelnik osiemdziesiąt lat po publikacji nie zawsze jest w stanie wyłapać. a jednocześnie jest to książka, która nie tylko jest odpowiedzią na pewne tradycje literackie (jeśli nie wszystkie!), ale książka, do której autorzy nawiązują nawet w XXI wieku, jak chociażby rachel cusk w jej the country life, które dopiero teraz, po przeczytaniu obu pozycji, jestem w stanie w pełni docenić. i co mnie jeszcze zadziwia to to, że u stelli gibbons nie ma chyba jednego zdania, które byłoby napisane poważnie! nie jest to humor taki jak u amisa, podczas lektury niekontrolowane napady śmiechu nie są aż tak liczne. za to ironiczny uśmieszek nie schodzi nam z ust, trzeba wręcz uważać, żeby nie wykrzywił nam warg na stałe.

 

9 thoughts on “tradycja

    1. to by też tłumaczyło dlaczego wczoraj zostałam wezwana na dywanik do szefowej za ‚niestosowne nastawienie do otrzymywanych poleceń wymalowane na mojej twarzy’. chyba muszę staranniej dobierać lektury ;)

      Polubienie

  1. No popatrz, a mnie się wydawało, że Cold Comfort Farm to raczej mocno zwietrzała klasyka. Pora przekonać się naocznie, jak to z nią jest.;)

    Polubienie

    1. proponuję zatem przeczytać w oryginale :)
      a swoją drogą Cusk to nietypowy wybór dla Czarnego, ciekawe czy będą sięgać po więcej zachodnich autorów? mam nadzieję jednak że ilość nie przejdzie w jakość :/

      Polubienie

      1. Cusk ukaże się w serii Proza Świata, ale moim zdaniem to też nietypowy wybór jak na Czarne.;))) Seria ciekawa, lubię ją:
        http://czarne.com.pl/?q=s:14
        Jeśli trafi się w oryginale, na pewno dam jej szansę. Ostatnio coraz bardziej ciekawi mnie Oates – też uwiera podczas lektury.;)

        Polubienie

Skomentuj

