kanadyjsko

When you are in the middle of a story it isn’t a story at all, but only a confusion; a dark roaring, a blindness, a wreckage of shattered glass and splintered wood; like a house in a whirlwind, or else a boat crushed by the icebergs or swept over the rapids, and all aboard powerless to stop it. It’s only afterwards that it becomes anything like a story at all. When you are telling it, to yourself or someone else.

Po wtorkowym wpisie doszłam do wniosku, że jednak potrzebuję zmiany. Opętała mnie potrzeba opowieści i nie ruszyłabym dalej z żadną lekturą, gdybym tej potrzeby nie zaspokoiła. Pozostało mi tylko wybrać opowieść, która pozwoliłaby uniknąć rozczarowania. Rozejrzałam się więc wśród autorów i autorek już mi znanych i lubianych. Padło na Margaret Atwood, której kilka książek już przeczytałam, żadna nie zawiodła, a dwa tytuły znajdują się na mojej prywatnej liście top 10 (które jest top 10 już chyba tylko z nazwy). Na półce miałam jej dwie nieprzeczytane książki, Oryx and Crake i Alias Grace. Ze względu na niczym nieuzasadnioną awersję do science-fiction, które czytuję, ale nie namiętnie, stwierdziłam, że Alias Grace będzie tą bardziej bezpieczną opcją. Szczególnie, że w pamięci miałam słowa koleżanki, która książkę bardzo chwaliła, a kilka dni temu natknęłam się na rekomendację na blogu krawieckim (??? – nie jestem pewna czy to prawidłowa nazwa „gatunkowa” takich blogów), że lektura tematyczna, a ja lubię tematycznie.

Alias Grace to historia Grace Marks alias Mary Whitney, oskarżonej o współudział w morderstwie Thomasa Kinnear i Nancy Montgomery. Morderstwo miało miejsce w 1843 roku, ale zdarzenia opowiadane przez Atwood są z roku 1859. Historia opowiedziana jest głównie z dwóch perspektyw, narratora i Grace, pomiędzy które wplatane są dokumenty z rozprawy, sprawozdania dziennikarskie, i listy doktora Grace, który kilkanaście lat po zabójstwie spotyka się z więźniarką  i wysłuchuje jej historii. Narrator opowiada nam o doktorze Simonie Jordanie, ale historię Grace poznajemy z jej perspektywy.

I to właśnie historia opowiadana przez Grace jest najbardziej zajmująca. Grace występuje tu pod postacią archetypowej prządki – co prawda niczego tutaj nie przędzie, tylko jest szwaczką. Nie wiem jak angielskie seamstress zostało przetłumaczone w polskim wydaniu, ale moim zdaniem słowo seamstress pięknie pasuje do opowiadania, gdyż Atwood przedstawia czytelnikowi Grace przy pracy, komponującą swoją opowieść, tak jak komponuje się narzutę na łóżko, skrawek za skrawkiem, nitka za nitką. Podczas lektury miałam wrażenie podążania za jej opowieścią tak jak igła z nitką podążają za zgrabnymi ruchami dłoni szwaczki. Grace opowiada o swoim ubogim dzieciństwie, przeprawie przez Atlantyk, służbie w Toronto. Momentami nasuwają się skojarzenia z opowiadaniami Alice Munro z tomu The View from Castle Rock, które też ukazują początki osadnictwa kanadyjskiego. Momentami mamy coś rodem z Upstairs Downstairs czy Gosford Park. A ponad wszystko mamy niezwykłą historię Grace, podszytą obrazem niesprawiedliwości społecznej, czy to wynikającej z bycia kobietą, czy to wynikającej z bycia ubogą. W ten sposób otrzymujemy lekturę doskonałą, od której trudno się oderwać.

Atwood

Reklamy

6 thoughts on “kanadyjsko

  1. Mnie też się Alias Grace podobało. Ja mam z Atwood różne doświadczenia, ale akurat Alias Grace było jedną z tych bardziej pozytywnych (choć czytałam po polsku, co rzadko mi się zdarza.)

    Ale Oryx & Crake mi się też podobało! :) A drugi tom nawet chyba bardziej i teraz czekam na zwieńczenie trylogii.

    Polubienie

  2. Nie słyszałam jeszcze o tej książce. Porównanie do Munro, nagroda Bookera i recenzja – skłaniają do poszukiwań… Wpadłam dzięki nazwie – bardzo mi się podoba i jest intrygująca – Bezszmer…

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s