noworoczny stosik

Nie można zakończyć okresu świątecznego bez pochwalenia się prezentami, prawda? Nawet jeśli część z nich sprawiłam sama sobie!

WP_20150111_012

Od góry:

Gabriel Meretik, Noc generała – książka, której przeczytania najbardziej nie mogę się doczekać! To opowieść francuskiego reportera o pierwszych dniach stanu wojennego.

Hanna Krall, Na wschód od Arbatu – wznowienie debiutu Hanny Krall – o tej książce opowiadała sama autorka i Mariusz Szczygieł w 96. odcinku xięgarni, więc jeśli ktoś jest w stanie znieść Agatę Passent mówiącą do Hanny Krall na „ty”, i w ogóle samą Passent, to może wywiad obejrzeć tutaj: http://xiegarnia.pl/wideo/hanna-krall-mariusz-szczygiel-wywiad/

Klementyna Suchanow, Królowa Karaibów – książka o Kubie, a dałam się skusić obietnicy wydawcy, zapowiadającego połączenie eseju literackiego i kryminału z dreszczykiem. I temu, że autorka właściwie wyruszyła na Kubę w poszukiwaniu korespondencji Gombrowicza, a podróżników śladami Gombrowicza jak wiadomo bardzo lubię!

Maria Janion w rozmowie z Kazimierą Szczuką, Profesor Misia – oczywiście, tej pozycji nie mogło zabraknąć, a czekałam na nią cały rok! Krytyka Polityczna wydanie książki przekładała chyba ze trzy razy, więc żeby sobie ten okres oczekiwania wynagrodzić, wybrałam się nawet na tak zwaną premierę książki w siedzibie wydawnictwa. Oczywiście profesor Janion nie było, ale była Kazia Szczuka i Justyna Sobolewska, i profesor Marek Zaleski (którego pół książki kiedyś przepisałam do swojej pracy magisterskiej!), a spotkanie prowadził Paweł Goźliński. Poczułam się jak za studenckich czasów, nie tylko dlatego, że wtedy na tego typu spotkania chodziłam częściej, ale przede wszytskim dlatego że wieczór miał atmosferę seminarium polonistycznego.

Anda Rottenberg w rozmowie z Dorotą Jarecką, Już trudno – uważam Rottenberg za bardzo ciekawą osobę, więc sobie sprawiłam do kompletu pozostałych wywiadów z Krytki Politycznej.  O książce pisała Anka z Czytanki Anki .

Jurij Andruchowycz w rozmowie z Pawłem Smoleńskim, Szcze nie wmerła i nie umrze – Andruchowycza najbardziej lubię w rozmowach (np. Tajemnica), cenię też Smoleńskiego, a jeszcze jak zauważyłam, że spodobała się autorce bloga Czytam, oglądam to aż zjechałam pół miasta, bo książki oczywiście nigdzie nie było. W końcu znalazłam (jak widać!), a rozmowa jest oczywiście o zeszłorocznych wydarzeniach na Ukrainie.

Olga Tokarczuk, Księgi Jakubowe – co tu pisać! Na tę książkę czekałam jeszcze dłużej niż na Janion.

Andrzej Z. Makowiecki, Warszawskie Kawiarnie Literackie – tę książkę czytali wszyscy rok temu, ale wtedy nie udało mi się jej nigdzie dostać, więc kupiłam teraz w ramach nadrabiania zaległości.

Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jerzym Sosnowskim, Wszystko zależy od przyimka – fanką gramatyki nigdy nie byłam, egzaminy ze wszelkich gramatyk zdawałam ściągając, albo na ładne oczy (do dziś się zastanawiam, jak udało mi się zdać gramatykę historyczną). Coraz częściej jednak zdarza mi się tworzyć potworki gramatyczne, więc książkę pożyczyłam od koleżanki, może rodzina przestanie się ze mnie śmiać, że zapomniałam języka ojczystego?

Marta Dymek, Jadłonomia. Kuchnia roślinna – nie tylko dlatego, że jemy za dużo zwierząt, ale również dlatego (a może przede wszystkim dlatego!), że zbieram książki kucharskie.

Na zdjęciu nie ma, a były (nie przywoziłam, bo już przeczytałam):

Małgorzata Musierowicz, Wnuczka do orzechów – tak, przeczytałam, nie wiem czemu, ale przeczytałam. Kolejna część Jeżycjady gorsza od poprzedniej nie jest, ale lepsza niestety też nie. Zastanawiam się tylko, czy to autorka się zmieniła, czy to może czytelnicy dorośli? Czy kocham Idę sierpniową, bo jest naprawdę fajną książką, czy też dlatego że kiedyś wydawała mi się fajną książką, więc nawet jak czytam ją teraz, tak samo mi się podoba, bo podobała mi się hm, bez mała dwadzieścia lat temu?

Wiesław Łuka, Nie oświadczam się – książka, jakby powiedział Wojciech Tochman, nie dla emocjonalnych leniuchów: sąsiedzi w Pasterkę zamordowali sąsiadów. I pomimo tego, że stało się to na oczach przeszło trzydziestu świadków, od morderstwa do ujęcia sprawców minęło wiele miesięcy, a proces ciągnął się latami. Taką oto sobie sprawiłam lekturę na Święta, ale reportaż naprawdę z tych z wyższej półki.

19 thoughts on “noworoczny stosik

  1. Nie ma to jak książkowe prezenty zakupione samej sobie.;)
    Najbardziej z Twojego stosu ciekawi mnie Andruchowycz, jakoś nie mogę się przekonać do tego pisarza. Ale może wywiad to jest dobre rozwiązanie.

    Lubię to

    1. Myślę, że tak, mnie się jego „Tajemnica” bardzo podobała, ale powieść „Dwanaście kręgów” już nieco mniej. Podobał mi się też esej zamieszczony w „Mojej Europie” – moim zdaniem lepszy od Stasiukowego z tej książki.

      Lubię to

      1. „Dwanaście…” skończyłam z trudem, później próbowałam czytać „Leksykon miejsc intymnych”, ale jest niestety nierówny. O „Tajemnicy” słyszałam dużo dobrego, więc może dam jej szansę, w końcu to też wywiad. Albo przerzucę się na twórczość córki.;)

        Lubię to

      2. Miałam podobnie z „Dwanaście kręgów” – właściwie przeczytałam tę książkę, bo koleżanka tak się zachwycała „Tajemnicą” i ciągle powtarzała jaki to fantastyczny pisarz! Szczęśliwie później sięgnęłam po „Tajemnicę” i faktycznie bardzo dobrze się ją czytało!
        Córka też mnie kusi, nawet mam gdzieś jej książkę, ale pewnie ciężko będzie się zabrać! Chyba że zachęcisz :)

        Lubię to

  2. Piekny ten stosik! Na ksiazki DOwodow na Istnienie mam niesamowita chrapke, podobnie jak na Ksiegi Jakubowe, na ktore codziennie spogladam i ufam, ze juz wkrotce przyjdzie na nia czas. Pani Agaty nie cierpie na wizji, wiec pozostalo mi czekac na Twoje wrazenia z tej ksiazki:)

    Lubię to

    1. Książki Dowodów na Instnienie są naprawdę warte przeczytania; myślę że ta Krall to będzie dobry wstęp do jej biografii – podobno ma się ukazać już w maju, też w Dowodach, nie mogę się doczekać!
      Księgi Jakubowe wymagają czasu, ja zaczęłam, ale niestety musiałam przerwać lekturę, bo bez sensu tak czytać po dziesięć stron dziennie, ale mam nadzieję, że pod koniec tygodnia będę mniej zabiegana i wrócę do Tokarczuk!

      Lubię to

  3. Na własność na papierze posiadamy z Żoną i Rottenberg, i tę Janion i (wkrótce – zamówiona i zapłacona, ale jeszcze nie dotarła) Jadłonomię… A Tokarczuk zakupiłyśmy ebooka, bo takie ciężkie to cholerstwo (choć prześliczne!!!) ;)

    Innymi słowy, dobry gust widzę ;)

    Lubię to

  4. A mnie ta nowa Tokarczuk przeraża, i tematyką i objętością. poczekam aż ktoś z rodziny albo znajomych kupi, wtedy może pożyczę i popróbuję chociaż.

    Lubię to

    1. ja pewnie też bym się sama nie skusiła, głównie ze względu na objętość właśnie: bo jak toto przewieźć, kilka innych książek przecież można zmieścić w to miejsce; ale skoro przyjaciółka sprezentowała, nie wypadało mi zostawić ;)

      Lubię to

  5. Też mnie ciekawi Noc Generała. Na szczęście portfel u mnie nie ucierpiał, bo znalazłam stare wydanie w bibliotece. Fajnie, że Dowody na Istnienie przypomniało o tej pozycji, bo inaczej w ogóle bym o takiej książce nie wiedziała.

    Lubię to

    1. Też wybrałam rozwiązanie biblioteczne.;) Książka jest niezła, ale spodziewałam się czegoś więcej. Niemniej fajnie, że Dowody pojawiły się na rynku. No i wreszcie mamy serię ze świetną szatą graficzną.;)

      Lubię to

      1. Rzeczywiście okładki są przyjemnie minimalistyczne, ale papier mógłby być troszkę lepszej jakości.
        Też mam nadzieję, że to początek długiego trwania tegoż wydawnictwa. Karakter pokazał, że takie mniejsze inicjatywy potrafią prawdziwe perełki wydawać.

        Lubię to

  6. Przeczytam tę książkę Łuki. Wiele lat temu czytałam powieść Bratnego „Wśród nocnej ciszy” o tej samej tragedii i utkwila mi w pamięci jak zadra.

    Lubię to

Skomentuj

