lektury berlińskie

Z czym kojarzy wam się Berlin? Mnie z zimną wojną. Pewnie po paru wizytach powinien już z tanim piwem, głośnymi ulicami do późna w noc wibrujących życiem, dobrym jedzeniem itd, itp. Ale nadal kojarzy mi się z murem dzielącym miasto na dwie części. Podejrzewam, że głównie jest to zasługa doboru lektur, który towarzyszy moim odwiedzinom w Berlinie.

Dwa lata temu do Berlina zabrałam Z przejmującego zimna le Carrégo, a książka ta po dziś pozostaje jedną z moich ulubionych. W zeszłym roku w ramach pogłębienia znajomości z autorem przeczytałam Małe miasteczko w Niemczech, a w tym roku do Berlina wzięłam Wojnę w lustrze. Wybór był trochę podyktowany tematyką (zimna wojna), a trochę gabarytami książki (cienka), dopiero później odkryłam, że sam autor za tą powieścią nie przepadał. Muszę jednak powiedzieć, że John le Carré wcale mnie nie rozczarował!

Po raz kolejny nie mamy doczynienia z prostą historią szpiegowską. Bo co to za historia szpiegowska kiedy na rozwinięcie akcji potrzebne jest 3/4 książki? To nie jest powieść akcji, to nie jest page turner, jest to książka do powolnego czytania, chociaż, dosyć klasycznie, to że nie wiemy co się do końca wydarzy dodaje lekturze smaku. Końca możemy się domyślać, ale lepiej jeśli go nie znamy, dlatego nie napiszę nic o fabule, bo sam zarys opowieści sprowadzi ją do prostej historii szpiegowskiej, a i bardzo łatwo byłoby powiedzieć coś za dużo i odebrać przyjemność z czytania. 

Oczywiście przyjemność z czytania nie polega tu tylko na odkrywaniu historii. Le Carré to pisarz bardzo plastyczny, uwielbiam klimat jego opowieści, w których nawet podczas upalnego wielkomiejskiego lata można poczuć powiew listopadowego londyńskiego deszczu czy chłód finlandzkiej zimy. Jest to też pisarz głęboko ludzki, rozprawiający się z naszymi słabościami, w tej książce dosyć gorzko. Być może dlatego sam jej za bardzo nie lubił? Ukazał świat kłamstw i manipulacji, ale też i samotność każdego z bohaterów, i właśnie ta samotność jest w jego książkach najbardziej uderzająca. 

Ciekawa jastem, jak le Carré radzi sobie z nieco bardziej współczesną tematyką. Czy trzyma poziom? A może jego historie stały się odrobinę mniej gorzkie? Chyba będę musiała opuścić terytorium wschodnich Niemiec i się przekonać! 

  

PS. Małe miasteczko w Niemczech i Z przejmującego zimna zostały wydane w Polsce przez Sonię Dragę, a Wojna w lustrze ze dwadzieścia lat temu przez Amber, ale chyba powinna być w dzielnicowej bibliotece!

15 thoughts on “lektury berlińskie

  1. „Szpieg” chyba wciąż najlepszy, choć „Tinker, Tailor, Soldier, Spy” (nie znoszę tłumaczenia tego tytułu na polski) tuż za nim. Z nowych powinien Ci do gustu przypaść „Bardzo poszukiwany człowiek”, rzecz bardzo gęsta, o nowych Rosjanach na zachodzie.

    Lubię to

    1. „Szpieg” i „Tinker, Tailor, Soldier, Spy” to ta sama powieść, ten pierwszy tytuł wziął się po ekranizacji powieści. Czytałem też ” The Mission Song”, tematyka bardziej współczesna (Afryka), ale to była raczej nieudana lektura

      Lubię to

  2. A znasz „Aleję Słoneczną” Brussiga? Też częściowo o murze, ale w zupełnie innym tonie.;)
    Mnie Berlin kojarzy się pozytywnie, z mieszanką kulturową. Natomiast historycznie – z nazizmem. Lubię książki opowiadające o tamtych czasach (np. Isherwood).

    Lubię to

    1. nie czytałam Brussiga, dzięki za podpowiedź! szkoda że nie wiedziałam wcześniej, bo akurat zatrzymałam się przecznicę od Alei Słonecznej, a ja lubię takie literackie nawiązania :)
      z Isherwoodem jakoś nie było mi nigdy po drodze, próbowałam kiedyś go czytać, ale nie podobał mi się. może jeszcze kiedyś spróbuję, przed następną wizytą ;)

      Lubię to

Skomentuj

